Αριθμός αντικειμένου
Ακρ. 885
Δημιουργός
Εργαστήριο του Φειδία
Είδος
Αρχιτεκτονικό γλυπτό
Εποχή
Κλασική εποχή
Χρονολόγηση
437-432 π.Χ.
Διαστάσεις
Τμήμα κορμού: 0,83 x 0,52 x 0,19 μ.
Ύψος: Αποκατάσταση 2,85 μ.
Υλικό
Μάρμαρο Πεντέλης
Θέση
Αίθουσα Παρθενώνα
Θώρακας αγάλματος ώριμου άνδρα και μέρος της δεξιάς κνήμης ποδιού που αποδίδονται στον Ποσειδώνα. Ένα ακόμα θραύσμα, το οποίο μέχρι το 2021 βρισκόταν στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας, ανήκει πιθανότατα στο δεξί χέρι του θεού (ΕΑΜ 5685).
Ο Ποσειδώνας είναι ελαφρά στραμμένος προς τα αριστερά, αντικρίζοντας την αντίπαλό του Αθηνά. Το σώμα του γέρνει προς τα πίσω και έχει υψωμένο το δεξί χέρι όπου πρέπει να κρατούσε την τρίαινά του. Πιθανότατα πρόκειται για τη στιγμή που την τραβά από τον βράχο, από όπου ανάβλυσε η πηγή του αλμυρού νερού ή η στιγμή που θυμωμένος χτύπησε με την τρίαινα το έδαφος για να προκαλέσει, σύμφωνα με τον μύθο, την πλημμύρα της πόλης.
Ο θώρακας βρέθηκε το 1835 μπροστά από την δυτική πλευρά του Παρθενώνα. Φαίνεται ότι είχε πέσει από το αέτωμα το 1687, κατά την ανατίναξη του Παρθενώνα από τους Βενετούς του στρατηγού Francesco Morosini. Ο υπόλοιπος κορμός, με την πλάτη, τους ώμους και την αρχή των χεριών είναι γύψινο αντίγραφο αυτού που βρίσκεται στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου, μετά την αρπαγή του από τον Thomas Bruce, λόρδο του Elgin, ο οποίος το 1801-1804, όταν η Ελλάδα βρισκόταν ακόμη υπό οθωμανική κατοχή, απέσπασε από το αέτωμα τα περισσότερα από τα γλυπτά που βρήκε εκεί.
Στο δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα εικονίζεται η διένεξη μεταξύ της Αθηνάς και του Ποσειδώνα για το ποιος θα αναλάβει την προστασία της Αθήνας. Ο αγώνας γίνεται στην Ακρόπολη με κριτές τους μυθικούς βασιλείς της πόλης Κέκροπα και Ερεχθέα και άλλους τοπικούς ήρωες, οι οποίοι δίνουν τη νίκη στην Αθηνά, προτιμώντας το δικό της δώρο, το δένδρο της ελιάς, αντί του αλμυρού νερού που τους προσφέρει ο Ποσειδώνας. Το κέντρο της σκηνής καταλάμβαναν οι δύο πρωταγωνιστές με τα άρματά τους και τις γωνίες οι προσωποποιήσεις των δύο ποταμών της Αθήνας, Ιλισσού και Κηφισού. Εξαιτίας των περιπετειών που γνώρισε το μνημείο στους αιώνες που ακολούθησαν, πολλά γλυπτά έχουν χαθεί, άλλα σώζονται ακρωτηριασμένα και άλλα σε μικρά θραύσματα.
Τα δύο αετώματα του Παρθενώνα διακοσμούνται με πενήντα περίπου αγάλματα υπερφυσικού μεγέθους. Τα γλυπτά, τέλεια δουλεμένα και στις πίσω αθέατες πλευρές, συνθέτουν σκηνές από τους μύθους της θεάς Αθηνάς.
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας στον ιστότοπό μας
Η χρήση των δεδομένων σας περιγράφεται στις ρυθμίσεις απορρήτου