Αριθμός αντικειμένου
Ακρ. 704
Δημιουργός
Εργαστήριο του Φειδία
Είδος
Αρχιτεκτονικό γλυπτό
Εποχή
Κλασική εποχή
Χρονολόγηση
445-440 π.Χ.
Διαστάσεις
Ύψος: 1,04 μ.
Μήκος: 1,4 μ.
Υλικό
Μάρμαρο Πεντέλης
Θέση
Αίθουσα Παρθενώνα
Θραύσματα της μετόπης 5, στην οποία εικονίζεται ένας πολεμιστής με χλαμύδα να στέκει μπροστά από ένα άλογο που ορθώνεται προς τα δεξιά. Τα θραύσματα βρέθηκαν το 1840 στον σωρό ερειπίων της βόρειας πλευράς του Παρθενώνα.
Οι τριάντα δύο μετόπες της βόρειας πλευράς του Παρθενώνα εικονίζουν την Άλωση της Τροίας (Ιλίου Πέρσις) από τον συνασπισμένο στρατό των ελλήνων βασιλέων. Αφορμή για την εκστρατεία στη μικρασιατική Τρωάδα στάθηκε η απαγωγή της Ελένης, συζύγου του βασιλιά της Σπάρτης Μενέλαου, από τον πρίγκιπα της Τροίας Πάρη. Στη δεκάχρονη πολιορκία έλαβαν μέρος και οι Αθηναίοι, ενώ οι θεοί του Ολύμπου μοιράστηκαν ανάμεσα στα δύο στρατόπεδα.
Η μεγάλη φθορά της επιφάνειας των μετοπών έχει αφαιρέσει πολλές λεπτομέρειες, με αποτέλεσμα να μην αναγνωρίζονται με ασφάλεια τα πρόσωπα και τα θέματα. Η απουσία ωστόσο σκηνών μάχης οδηγεί στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για επεισόδια που διαδραματίζονται τη νύχτα μετά την πτώση της Τροίας. Η ταύτιση των παραστάσεων στηρίζεται σε μυθολογικές, φιλολογικές και εικονογραφικές πηγές. Η φθορά οφείλεται σε σκόπιμο σφυροκόπημα, ίσως κατά τη μετασκευή του Παρθενώνα σε χριστιανική εκκλησία. Το γεγονός ότι μόνο η μετόπη 32 (Ακρ. 20706) διέφυγε της καταστροφής οδηγεί πολλούς στο συμπέρασμα ότι οι χριστιανοί έδωσαν δικό τους θρησκευτικό περιεχόμενο στις μορφές των θεαινών.
Δεκαοκτώ από τις βόρειες μετόπες (αρ. 4, 7-22, 26) χάθηκαν στον βομβαρδισμό του Παρθενώνα από τον Francesco Morosini το 1687, που έπληξε κυρίως τις μακρές πλευρές του ναού. Η μετόπη 5 βρέθηκε το 1840 στον σωρό ερειπίων στη βόρεια πλευρά του Παρθενώνα, ενώ η 23 βρέθηκε αργότερα στην ίδια περιοχή. Οι υπόλοιπες δώδεκα καταβιβάστηκαν από το μνημείο σταδιακά, τα έτη 1987 και 2007-2012, προκειμένου να προφυλαχθούν από την ατμοσφαιρική ρύπανση και τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες.
Abeken, G., «Scavi di Atene. Da lettera del sig. Curtius al sig. dott. Abeken», Bullettino dell'Instituto di corrispondenza archeologica. Pubblicato il 7 Maggio Νο XIVb. Di Aprile 1840. Altro Foglio. I., 1840, σελ. 65
Smith, A.H., British Museum. The Sculptures of the Parthenon, London, 1910, σελ. 42, εικ. 77
Praschniker, C., Parthenonstudien, Augsburg/Wien, 1928, σελ. 77-80, εικ. 61-62, 134, πίν. IV
Picard, C., «De l'Ilioupersis de la Lésche delphique aux métopes Nord du Parthénon», Revue des études grecques 50, 1937, σελ. 196, εικ. 5
Ras, S., «Dans quel sens faut-il regarder les métopes Nord du Parthénon?», Revue des études grecques 57, 1944, σελ. 92
Jeppesen, K., «Bild und Mythus an der Parthenon. Zur Ergänzung und Deutung der Kultbildausschmückung, des Frieses, der Metopen und der Giebel», Acta Archaeologica 34, 1963, σελ. 45-46
Brommer, F., Die Metopen des Parthenon, Mainz, 1967, σελ. 63-65, εικ. 139-140
Simon, E., «Versuch einer Deutung der Südmetopen des Parthenon», Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts 90, 1975, σελ. 109
Ridgway, B.S., Fifth Century Styles in Greek Sculpture, Princeton, 1981, σελ. 16-26
Wesenberg, B., «Parthenongebälk und Südmetopen», Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts 98, 1983, σελ. 57-65
Dörig, J., «Les Métopes Nord du Parthénon», στο E. Berger (επιμ.), Parthenon-Kongress Basel: Referate und Berichte, 4. bis 8. April 1982, Mainz, 1984, σελ. 204-205
Boardman, J., Greek Sculpture. Τhe Classical Period. A Handbook, London, 1985, σελ. 103-104, εικ. 87
Berger, Ε., Der Parthenon in Basel. Dokumentation zu den Metopen, Mainz, 1986, σελ. 27-29, εικ. 12f
Schwab, K., The Parthenon metopes and Greek vase painting: a study of comparison and influences, UMI (διδακτορική διατριβή), 1988, σελ. 264-265, 318, εικ. 193, 249
Castriota, D., Myth, Ethos and Actuality. Official Art in fifth century BC Athens, Madison, 1992, σελ. 165-174, εικ. 16
Holtzmann, B., Pasquier, Al., Histoire de l'art antique: l' art grec, Manuels de l' Ecole du Louvre III, Paris, 1998, σελ. 179-180
Blundell, S., «Marriage and the maiden: narratives on the Parthenon», στο S. Blundell, M. Williamson (επιμ.), The sacred and the feminine in ancient Greece, London-New York, 1998, σελ. 55, 57-58
Rolley, Cl., La Sculpture Grecque. La periode classique, 2, Paris, 1999, σελ. 72-73, 86, εικ. 60
Schwab, K., «The Palladion and its multiple functions in the Parthenon north metopes», στο E.J. Clark, J. Gaunt (επιμ.), Essays in honour of Dietrich von Bothmer, Amsterdam, 2002, σελ. 293-296
Holtzmann, B., L’ Acropole d’Athènes. Monuments, cultes et histoire du sanctuaire d’Athèna Polias, Paris, 2003, σελ. 122-123
Pollini, D., «Christian Destruction and Mutilation of the Parthenon», Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts. Athenische Abteilung 122, 2007, σελ. 214
Barringer, J. M., Art, Myth, and Ritual in Classical Greece, Cambridge, 2008, σελ. 73-74, εικ. 33
Davison, C.C., Lundgreen, B., Waywell, G.B., Pheidias. The Sculptures and Ancient Sources, Bulletin of the Institute of Classical Studies Supplement 105, London, 2009, σελ. 577
Ellinghaus, C., Die Parthenonskulpturen. Der Bauschmuck eines öffentlichen Monumentes der demokratischen Gesellschaft Athens zur zeit des Perikles -Techniken in den bildenden Kunst zur Tradierung von Aussagen, Hamburg, 2011, σελ. 82-83, αρ. κατ. 78
Bucher, G.S., Deupi, J. (επιμ.), An Archaeologist's Eye: The Parthenon Drawings of Katherine A. Schwab, Consulate General of Greece in New York City, January 16 - March 7, 2014 and 6 other locations, Fairfiled University, 2014, αρ. κατ. 20
Meyer, M., Athena, Göttin von Athen Kult und Mythos auf der Akropolis bis in klassische Zeit, Wien, 2017, σελ. 107-108
Hurwit, J.M., «Helios Rising: the Sun, the Moon, and the Sea in the Sculptures of the Parthenon», American Journal of Archaeology 121, 2017, σελ. 552
Michaelis, Α., Der Parthenon, Leipzig, 1870 und 1871, σελ. 36-38:31, 137-138, πίν. IV
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας στον ιστότοπό μας
Η χρήση των δεδομένων σας περιγράφεται στις ρυθμίσεις απορρήτου