Αριθμός αντικειμένου
Ακρ. 20006
Δημιουργός
Εργαστήριο του Φειδία
Είδος
Αρχιτεκτονικό γλυπτό
Εποχή
Κλασική εποχή
Χρονολόγηση
445-440 π.Χ.
Διαστάσεις
Ύψος: 1,338 μ.
Μήκος: 1,43 μ.
Υλικό
Μάρμαρο Πεντέλης
Θέση
Αίθουσα Παρθενώνα
Στη μετόπη 7, η Ήρα καταφτάνει στο πεδίο της μάχης οδηγώντας το άρμα του συζύγου της Δία, που μάχεται στην επόμενη μετόπη 8 (Ακρ. 20007). Ορισμένες τεχνικές λεπτομέρειες μαρτυρούν την προσαρμογή μεταλλικών στοιχείων: η μεγάλη οπή κοντά στα πόδια της θεάς θα ήταν για τον τροχό του άρματος, οι οπές στο ρύγχος και πίσω από το αυτί του αλόγου για τον χαλινό. Σε εκμαγείο που είχε κατασκευαστεί στις αρχές του 19ου αι. με εντολή του Thomas Bruce, λόρδου του Elgin σώζονταν ακόμη τα ανάγλυφα φτερά των αλόγων και το ιμάτιο της Ήρας, που τυλιγόταν γύρω από τον αριστερό της βραχίονα.
Στις δεκατέσσερις μετόπες της ανατολικής πλευράς του Παρθενώνα παριστάνεται η Γιγαντομαχία, η πάλη των θεών του Ολύμπου με τους Γίγαντες, στην οποία πρωτοστάτησε η θεά Αθηνά.
Κάθε μετόπη της ανατολικής πλευράς εικονίζει δύο μορφές, εκτός από τις μετόπες 4 και 11 που εικονίζουν τρεις και τις μετόπες 5, 7, 10 και 14 που περιλαμβάνουν μια μορφή με άρμα. Η μεγάλη φθορά της επιφάνειάς τους έχει αφαιρέσει πολλές λεπτομέρειες, με αποτέλεσμα να μην αναγνωρίζονται με ασφάλεια οι μορφές. Η ταύτισή τους γίνεται με τη βοήθεια μυθολογικών, φιλολογικών και άλλων εικονογραφικών πηγών. Η φθορά οφείλεται σε σκόπιμο σφυροκόπημα, ίσως κατά τη μετασκευή του Παρθενώνα σε χριστιανική εκκλησία.
Ο βομβαρδισμός του Παρθενώνα από τον Francesco Morosini το 1687 δεν έθιξε τις ανατολικές μετόπες ενώ η κακή κατάσταση διατήρησής τους απέτρεψε την αρπαγή τους από τον Thomas Bruce, λόρδο του Elgin, ο οποίος το 1801-1804, όταν η Ελλάδα βρισκόταν υπό οθωμανική κατοχή, απέσπασε μεγάλο μέρος των γλυπτών του Παρθενώνα, τα οποία κατέληξαν στο Βρετανικό Μουσείο του Λονδίνου. Σήμερα το σύνολο των ανατολικών μετοπών βρίσκεται στο Μουσείο της Ακρόπολης. Από το μνημείο καταβιβάστηκαν το 1987-1989, προκειμένου να προφυλαχθούν από την ατμοσφαιρική ρύπανση και τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες.
Smith, A.H., British Museum. The Sculptures of the Parthenon, London, 1910, σελ. 38, εικ. 70, 70A, 71
Collignon, M., Le Parthénon, Paris, 1912, σελ. 28, πίν. 23-24, 25
Praschniker, C., Parthenonstudien, Augsburg/Wien, 1928, σελ. 163-165, 203-209, εικ. 100-101, 125, 133
Kähler, H., Das Griechische Metopenbild, München, 1949, εικ. 91
Fehl, P., «The Rocks on the Parthenon Frieze», Journal of the Warburg and Courtauld Institutes 24, No. 1/2 (Jan. - Jun), 1961, εικ. 3f
Brommer, F., Die Metopen des Parthenon, Mainz, 1967, σελ. 29, εικ. 55-59, 81-82, αρ. κατ. OST 7
Ridgway, B.S., Fifth Century Styles in Greek Sculpture, Princeton, 1981, σελ. 16-26
Tiverios, M., «Observations on the East metopes of the Parthenon», American Journal of Archaeology 86, 1982, σελ. 228
Wesenberg, B., «Parthenongebälk und Südmetopen», Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts 98, 1983, σελ. 57-65
Boardman, J., Greek Sculpture. Τhe Classical Period. A Handbook, London, 1985, σελ. 103-104, εικ. 89
Berger, Ε., Der Parthenon in Basel. Dokumentation zu den Metopen, Mainz, 1986, σελ. 63, εικ. 54-55, 61, αρ. κατ. OST 7
Schwab, K., The Parthenon metopes and Greek vase painting: a study of comparison and influences, UMI (διδακτορική διατριβή), 1988, σελ. 38-39, 60-61, εικ. 17, 53
Castriota, D., Myth, Ethos and Actuality. Official Art in fifth century BC Athens, Madison, 1992, σελ. 138-143, εικ. 13
Τριάντη, Ι., Το Μουσείο Ακροπόλεως, Ο Κύκλος των Μουσείων, Αθήνα, 1998, σελ. 262, 263, εικ. 262
Holtzmann, B., Pasquier, Al., Histoire de l'art antique: l' art grec, Manuels de l' Ecole du Louvre III, Paris, 1998, σελ. 179-180
Blundell, S., «Marriage and the maiden: narratives on the Parthenon», στο S. Blundell, M. Williamson (επιμ.), The sacred and the feminine in ancient Greece, London-New York, 1998, σελ. 55, 57-58
Rolley, Cl., La Sculpture Grecque. La periode classique, 2, Paris, 1999, σελ. 72-73, 86, εικ. 58
Holtzmann, B., L’ Acropole d’Athènes. Monuments, cultes et histoire du sanctuaire d’Athèna Polias, Paris, 2003, σελ. 122
Schwab, K., «The Parthenon East Metopes, the Gigantomachy, and Digital Technology», στο M.B. Cosmopoulos (επιμ.), The Parthenon and it sculptures, Cambridge, 2004, σελ. 150-165
Schwab, K., «Celebrations of Victory: the Metopes of the Parthenon», στο J. Neils (επιμ.), The Parthenon: From Antquity to the Present, Cambridge, 2005, σελ. 160, 183-191
Barringer, J. M., Art, Myth, and Ritual in Classical Greece, Cambridge, 2008, σελ. 71, εικ. 50
Patay-Horváth, A., Metallanstückungen an griechischen Marmorskulpturen in archaischer und klassischer Zeit, Tübinger Archäologische Forschungen 4, 2008, σελ. 83, αρ. κατ. 37
Davison, C.C., Lundgreen, B., Waywell, G.B., Pheidias. The Sculptures and Ancient Sources, Bulletin of the Institute of Classical Studies Supplement 105, London, 2009, σελ. 577
Ellinghaus, C., Die Parthenonskulpturen. Der Bauschmuck eines öffentlichen Monumentes der demokratischen Gesellschaft Athens zur zeit des Perikles -Techniken in den bildenden Kunst zur Tradierung von Aussagen, Hamburg, 2011, σελ. 33, 34, 42, 44, 90, αρ. κατ. 31
Bucher, G.S., Deupi, J. (επιμ.), An Archaeologist's Eye: The Parthenon Drawings of Katherine A. Schwab, Consulate General of Greece in New York City, January 16 - March 7, 2014 and 6 other locations, Fairfiled University, 2014, εικ. 2, αρ. κατ. 7
Βλασσοπούλου, Χ., «Από τo έργο της Α΄ Εφορείας για τα μνημεία της Ακρόπολης 2003-2011», στο Χ. Μπούρας, Β. Ελευθερίου (επιμ.), 6η Διεθνής Συνάντηση για την Αποκατάσταση των Μνημείων Ακροπολέως, Πρακτικά, Αθήνα 4-13 Οκτωβρίου 2013, Αθήνα, 2015, σελ. 93
Neils, J., Reinbold, D., Sternberg, R., «More than the time of day: Helios to the rescue», στο M.M. Miles (επιμ.), Autopsy in Athens. Recent Archaeological Research on Athens and Attica, Oxford-Philadelphia, 2015, σελ. 18-20, εικ. 3.2
Παντερμαλής, Δ., Ελευθεράτου, Σ., Βλασσοπούλου, Χ., Μουσείο Ακρόπολης. Οδηγός, Αθήνα, 2016, σελ. 202-203, εικ. 239
Vlassopoulou, Chr., Mantis, A., «Disjecta membra. The Dismemberment and Dispresal of the Acropolis Antiquities», στο F. Mallouchou-Tufano, A. Malikourti (επιμ.), 200 years the Parthenon marbles in the British Museum. New contributions to the issue, Athens, 2016, σελ. 35
Hurwit, J.M., «Helios Rising: the Sun, the Moon, and the Sea in the Sculptures of the Parthenon», American Journal of Archaeology 121, 2017, σελ. 545
Meyer, M., Athena, Göttin von Athen Kult und Mythos auf der Akropolis bis in klassische Zeit, Wien, 2017, σελ. 107-108, εικ. 146
Neils, J., Schwab, K.-A., «Fishing for Clues: Marine Creatures in the Parthenon’ s East Metopes», στο H.-R. Goette, I. Leventi (επιμ.), Excellence Studies in Honor of Olga Palagia, Studia Honoraria, Band 38, Rahden, 2019, σελ. 63-65, εικ. 1a. b., 2, 4
Michaelis, Α., Der Parthenon, Leipzig, 1870 und 1871, σελ. 35-36:30, 142-145, 146, πίν. V
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας στον ιστότοπό μας
Η χρήση των δεδομένων σας περιγράφεται στις ρυθμίσεις απορρήτου