Τμήμα από τη ζωφόρο του σηκού του Ερεχθείου στο οποίο εικονίζεται σύμπλεγμα δύο ανδρών στραμμένων προς τα δεξιά. Και οι δύο φορούν ιμάτια που αφήνουν ακάλυπτο το πάνω μέρος του σώματος. Ο όρθιος άνδρας στηρίζεται σε ραβδί με τρόπο που θυμίζει τους δέκα Επώνυμους Ήρωες (Ακρ. 856) στην ανατολική ζωφόρο του Παρθενώνα. Στέκει πάνω από τον καθιστό νέο και φαίνεται ότι παρακολουθεί αυτό που κάνει.
Η ερμηνεία της σκηνής δεν είναι βέβαιη. Στα σωζόμενα θραύσματα των επιγραφών που αφορούν στον οικονομικό απολογισμό των εργασιών στη ζωφόρο του Ερεχθείου, όχι όμως στα ΕΜ 6667 και ΕΜ 6667 δ που βρίσκονται στο Μουσείο Ακρόπολης, γίνεται αναφορά στις μορφές δύο ανδρών που καταγράφουν χρησμούς, αλλά και σε έναν νέο που σχεδιάζει στο χώμα τον δρόμο που θα έπρεπε να ακολουθήσει ένα άρμα ημιόνων. Πιθανόν, λοιπόν, το παρόν σύμπλεγμα να απεικονίζει μία από αυτές τις σκηνές. Στην περίπτωση μάλιστα της δεύτερης σκηνής, στην επιγραφή σώζεται και η αναγραφή της αμοιβής που καταβλήθηκε στους γλύπτες, η οποία ανέρχεται στο ποσό των 100 δραχμών.
Η ζωφόρος του Ερεχθείου περιέτρεχε το πάνω μέρος του κύριου οικοδομήματος, του σηκού, καθώς και της βόρειας πρόστασης. Ήταν διακοσμημένη με μορφές θεών, ηρώων και θνητών αλλά οι μορφές της πρόστασης ήταν λίγο μεγαλύτερες από αυτές του σηκού. Όλες ήταν λαξευμένες σε λευκό μάρμαρο Πάρου και στερεωμένες με μεταλλικούς συνδέσμους πάνω σε πλάκες από γκρίζο λίθο Ελευσίνας. Ο μικρός αριθμός των σωζόμενων τμημάτων δεν επιτρέπει την κατανόηση του θέματος της ζωφόρου, το οποίο πιθανώς σχετιζόταν με τους μύθους και τις λατρείες στο Ερέχθειο.
Rangabé, A.R., «Lettre Adressée a M. De Saulcy, Membre de l'Institut, Revue Archéologique 1845», Revue Archéologique 2e Année, No. 1, 1845, σελ. 323
Schöne, R., Griechische Reliefs aus athenischen Sammlungen, Leipzig, 1872, σελ. 8, εικ. πίν. II.12, αρ.κατ. 12
Boettischer, A., Die Akropolis von Athen nach den Berichten der alten und den neusten Erforschungen, Berlin, 1888, σελ. 222-223, εικ. 104
Pallat, L., «Friese des Erechtheion», Antike Denkmäler 1895-1898, 2, 1908, σελ. 6-15, εικ. 33, αρ.κατ. 5
Pallat, L., «The Frieze of the Erechtheum», American Journal of Archaeology 16, 1912, σελ. 175-202
Casson, S., D. Brooke, Catalogue of the Acropolis Museum. Sculpture and Architectural Fragments, with a section upon the Terracottas, II, Cambridge, 1921, σελ. 179-181, αρ.κατ. 1073
Paton, J. M., G. P. Stevens, L. D. Caskey, H. N. Fowler, The Erechtheum, Cambridge, 1927, σελ. 259, αρ.κατ. 66
Picard, C., La Sculpture II. Période Classique - Ve siècle, Manuel d'Archéologie Grecque II. 2, Paris, 1939, σελ. 757, εικ. 303
Lippold, G., Die griechische Plastik, Handbuch der Archäologie III 1, München, 1950, σελ. 192-193, εικ. πίν. 69.2
Boulter, P. N., «The Frieze of the Erechtheion», Antike Plastik 10, 1970, σελ. 13-14, εικ. πίν. 19-20, αρ.κατ. 66
Holtzmann, B., «Note sur la frise de l'Érechtheion : le sujet de MAcr 1073», Bulletin de Correspondance Hellénique 124, 2000, σελ. 221-226
Smoke, S. J., The Erechtheion: Deciphering the Fragments of the Ionic Frieze. masters in B.A., Louisiana State University, 2010, σελ. 73-74, εικ. 43
Palagia, O., «Parian marble and the Athenians», στο D.U. Schilardi, D. Katsonopoulou (επιμ.), Paria Lithos. Parian quarries, marble and workshops of sculpture, Proceedings of the First International Conference on the Archaeology of Paros and the Cyclades, Paros, 2-5 October 1997, Athens, 2010, σελ. 350, εικ. 7
Jacob, R., «Une figure recomposée de la Frise de l'Erechtheion», Revue Archéologique 2, 2014, σελ. 303-324
Λεβέντη, Ι., Πόλη σε κρίση, Αθήνα, 2014, σελ. 163-164
Παντερμαλής, Δ., Ελευθεράτου, Σ., Βλασσοπούλου, Χ., Μουσείο Ακρόπολης. Οδηγός, Αθήνα, 2016, σελ. 258-259, εικ. 316
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας στον ιστότοπό μας
Η χρήση των δεδομένων σας περιγράφεται στις ρυθμίσεις απορρήτου