Αριθμός αντικειμένου
Ακρ. 686
Δημιουργός
Εργαστήριο αττικό
Είδος
Έργο πλαστικής
Εποχή
Αρχαϊκή εποχή
Χρονολόγηση
480 π.Χ. ή αμέσως μετά
Διαστάσεις
Ύψος: αποκατάσταση 1,475 μ.
Ύψος: πάνω τμήμα 0,58 μ.
Ύψος: κάτω τμήμα 0,68 μ.
Υλικό
Μάρμαρο Πάρου και Πεντέλης
Θέση
Αίθουσα αρχαϊκής Ακρόπολης
Το πάνω μέρος της Κόρης βρέθηκε το 1882 ανατολικά του Παρθενώνα και το κάτω το 1886 ή 1887 κοντά στο Ερέχθειο. Πρόκειται για μία από τις τελευταίες Κόρες που αφιερώθηκαν στην Ακρόπολη. Σήμερα διατηρείται σε δύο τμήματα. Το ένα σώζει το πάνω μέρος της μορφής και το άλλο τα πόδια, την πλίνθο και τη βάση που πατά.
Η Κόρη φορά χιτώνα και από πάνω κοντό ιμάτιο, που περνά λοξά κάτω από την αριστερή μασχάλη. Τα υφάσματα είναι λεπτά και αφήνουν να διαγραφεί το στήθος και οι θηλές της Κόρης. Αν και σήμερα ελάχιστα έχουν σωθεί από την πολύχρωμη διακόσμησή τους, παλαιότερες μελέτες αναφέρουν ότι το αριστερό μανίκι του χιτώνα ήταν διακοσμημένο με πομπή αλόγων που έσερναν άρματα. Η Κόρη στο δεξί χέρι, που ήταν ένθετο, θα κρατούσε την προσφορά της στη θεά και με το αριστερό θα ανέσυρε τον χιτώνα στο πλάι για να διευκολύνει τον βηματισμό της. Το χτένισμά της είναι το τυπικό των αρχαϊκών Κορών με τα μαλλιά να σχηματίζουν μπροστά μακριές μπούκλες που πέφτουν ανά τρεις σε κάθε στήθος. Στο κεφάλι φορά πλατιά ταινία που τυλίγεται δύο φορές και δένει με κόμπο στο πίσω μέρος. Πάνω της, όπως και στον χιτώνα και στο πρόσωπο, διατηρούνται ίχνη κόκκινου χρώματος. Τεχνοτροπικά, η Κόρη βρίσκεται στο κατώφλι του ονομαζόμενου «αυστηρού ρυθμού» και λόγω της σοβαρής, σχεδόν σκυθρωπής έκφρασής της, στάθηκε η αιτία να της αποδοθεί παλαιότερα ο χαρακτηρισμός «μουτρωμένη».
Η πλίνθος όπου πατά το άγαλμα είναι προσαρμοσμένη σε βάση με κυκλικό κιονόκρανο, πάνω στο οποίο είναι χαραγμένη στοιχηδόν και τονισμένη με κόκκινο χρώμα η επιγραφή: ΕΥΘΥΔΙΚΟΣ HΟ ΘΑΛΙΑΡΧΟ ΑΝΕΘΕΚΕΝ, δηλαδή «Ο Ευθύδικος, γιος του Θαλιάρχου το αφιέρωσε».
Μυλωνάς, Κ. Δ., «Ευρήματα της εν τη Ακροπόλει Ανασκαφής», Αρχαιολογική Εφημερίς 1883, σελ. 44, αρ.κατ. 25
Winter, F., «Zur Altattischen Kunst», Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts 2, 1887, σελ. 217-237
Boettischer, A., Die Akropolis von Athen nach den Berichten der alten und den neusten Erforschungen, Berlin, 1888, σελ. 82-83, εικ. πίν. Χ
Winter, F., «Der Kalbträger und seine Kunstgeschichtliche Stellung», Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts. Athenische Abteilung 13, 1888, σελ. 123
Graef, B., «Die Gruppe der Tyrannenmӧrder und stilistisch verwante Werke in Athen», Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts. Athenische Abteilung 15, 1890, σελ. 33
Collignon, Μ., Histoire de la Sculpture grecque I, Paris, 1892, σελ. 356, εικ. 6.2
Lechat, H., Au Musée de l’ Acropole d'Athenes, Paris, 1903, σελ. 364-368, εικ. 36-37
Lechat, H., La Sculpture attique avant Pheidias, Paris, 1904, σελ. 353-354
Καββαδίας, Π., P. Wolters κ.ά., Μνημεία της Ελλάδος: Γλυπτά εκ του Μουσείου της Ακροπόλεως, 1, Αθήνα, 1906, σελ. 81-83, εικ. 17.2
Dickins, G., Catalogue of the Acropolis Museum, Archaic Sculpture, I, Cambridge, 1912, σελ. 243, αρ.κατ. 609
Langlotz, E., Frühgriechische Bildhauerschulen, Nuernberg, 1927, σελ. 161-162, εικ. 96
Beazley, J. D., B. Ashmole, Greek Sculpture and Painting to the End of the Hellenistic Period, London, 1932, σελ. 27, εικ. 48, 51
Casson, S., The Technique of Early Greek Sculpture, Oxford, 1933, σελ. 125
Ashmole, B., Late Archaic and Early Classical Greek Sculpture in Sicily and South Italy, From the Proceedings of the British Academy 20, London, 1936, σελ. 25, εικ. 62
Langlotz, E., W. Schuchhardt, H. Schrader, Die archaischen Marmorbildwerke der Akropolis, Frankfurt am Main, 1939, σελ. 77-80, εικ. 45-49, αρ.κατ. 37
Langlotz, E., W. Schuchhardt, Archaische Plastik auf der Akropolis, Frankfurt am Main, 1943, εικ. 36-38, αρ.κατ. 36-38
Raubitschek, A. E., Dedications from the Athenian Akropolis. A Catalogue of the Inscriptions of the Sixth and Fifth Century BC, Cambridge Mass, 1949, σελ. 56-57, αρ.κατ. 56
Lippold, G., Die griechische Plastik, Handbuch der Archäologie III 1, München, 1950, σελ. 78, εικ. 24.3
Schuchhardt, W. H., Die Epochen der griechischen Plastik, Baden-Baden, 1959, σελ. 74, εικ. 40-44
Karouzos, Ch., Aristodikos. Zur Geschichte des spätarchaischattischen Plastik und der Grabstatue, Athen, 1961, σελ. 28, 54, αρ.κατ. G2
Richter, G., Korai: Archaic Greek Maidens, London, 1968, εικ. 565, αρ.κατ. 180
Charbonneaux, J., R. Martin, F. Villard, Grèce Archaique : 620-480 avant J.-C., Barcelone, 1968, σελ. 282, 284, εικ. 264
Fuchs, W., Die Skulptur der Griechen, München, 1969, σελ. 176-177, εικ. 179-180
Μπρούσκαρη, Μ., Μουσείον Ακρόπολεως. Περιγραφικός κατάλογος, Αθήνα, 1974, σελ. 133-134, εικ. 242-243
Inscriptiones Graecae Ι3 , σελ. 758
Martini, W., Die archaische Plastik der Griechen, Darmstadt, 1990, σελ. 166-170, εικ. 52
Γιαλούρης, Ν., Αρχαία Γλυπτά, Αθήνα, 1994, σελ. 99, 238-239, εικ. 66, αρ.κατ. 66
Payne, H., G. R. Young, Αρχαϊκή μαρμάρινη πλαστική από την Ακρόπολη. Φωτογραφικός Κατάλογος, Αθήνα, 1997, σελ. 96, εικ. 84-88
Kissas, K., Die attischen Statuen- und Stelenbasen archaischer Zeit, Bonn, 2000, σελ. 207, εικ. 279-280, αρ.κατ. Β 163
Stieber, M., The poetics of appearance in the Attic Korai, Austin, 2004, σελ. 73-74, εικ. 7, 32
Stewart, A., «The Persian and Carthaginian Invasions of 480 B.C.E. and the Beginning of the Classical Style: Part 1, The Stratigraphy, Chronology, and Significance of the Acropolis Deposits», American Journal of Archaeology 112, 2008, σελ. 377-412
Παντερμαλής, Δ., Ελευθεράτου, Σ., Βλασσοπούλου, Χ., Μουσείο Ακρόπολης. Οδηγός, Αθήνα, 2016, σελ. 128, 144, 177-178, εικ. 151-152, 212
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας στον ιστότοπό μας
Η χρήση των δεδομένων σας περιγράφεται στις ρυθμίσεις απορρήτου