Αριθμός αντικειμένου
Ακρ. 703
Δημιουργός
Εργαστήριο του Φειδία
Είδος
Αρχιτεκτονικό γλυπτό
Εποχή
Κλασική εποχή
Χρονολόγηση
445-440 π.Χ.
Διαστάσεις
Αριστερό τμήμα: 0,98 x 0,52 μ.
Δεξί τμήμα: 0,59 x 0,7 x 0,165 μ.
Υλικό
Μάρμαρο Πεντέλης
Θέση
Αίθουσα Παρθενώνα
Θραύσματα της μετόπης 6, στην οποία εικονίζονται δύο πολεμιστές. Από αυτόν που βρίσκεται στα δεξιά σώζεται μόνο το λοφίο του κράνους. Από τον άλλον διατηρείται τμήμα του κορμού και του ιματίου, που κρέμεται από τον αριστερό ώμο, ενώ το αριστερό του πόδι, που βρίσκεται σε ψηλότερο επίπεδο, ίσως πατά σε βράχο.
Οι τριάντα δύο μετόπες της βόρειας πλευράς του Παρθενώνα εικονίζουν την Άλωση της Τροίας (Ιλίου Πέρσις) από τον συνασπισμένο στρατό των ελλήνων βασιλέων. Αφορμή για την εκστρατεία στη μικρασιατική Τρωάδα στάθηκε η απαγωγή της Ελένης, συζύγου του βασιλιά της Σπάρτης Μενέλαου, από τον πρίγκιπα της Τροίας Πάρη. Στη δεκάχρονη πολιορκία έλαβαν μέρος και οι Αθηναίοι, ενώ οι θεοί του Ολύμπου μοιράστηκαν ανάμεσα στα δύο στρατόπεδα.
Η μεγάλη φθορά της επιφάνειας των μετοπών έχει αφαιρέσει πολλές λεπτομέρειες, με αποτέλεσμα να μην αναγνωρίζονται με ασφάλεια τα πρόσωπα και τα θέματα. Η απουσία ωστόσο σκηνών μάχης οδηγεί στο συμπέρασμα ότι πρόκειται για επεισόδια που διαδραματίζονται τη νύχτα μετά την πτώση της Τροίας. Η ταύτιση των παραστάσεων στηρίζεται σε μυθολογικές, φιλολογικές και εικονογραφικές πηγές. Η φθορά οφείλεται σε σκόπιμο σφυροκόπημα, ίσως κατά τη μετασκευή του Παρθενώνα σε χριστιανική εκκλησία. Το γεγονός ότι μόνο η μετόπη 32 (Ακρ. 20706) διέφυγε της καταστροφής οδηγεί πολλούς στο συμπέρασμα ότι οι χριστιανοί έδωσαν δικό τους θρησκευτικό περιεχόμενο στις μορφές των θεαινών.
Δεκαοκτώ από τις βόρειες μετόπες (αρ. 4, 7-22, 26) χάθηκαν στον βομβαρδισμό του Παρθενώνα από τον Francesco Morosini το 1687, που έπληξε κυρίως τις μακρές πλευρές του ναού. Η μετόπη 5 βρέθηκε το 1840 στον σωρό ερειπίων στη βόρεια πλευρά του Παρθενώνα, ενώ η 23 βρέθηκε αργότερα στην ίδια περιοχή. Οι υπόλοιπες δώδεκα καταβιβάστηκαν από το μνημείο σταδιακά, τα έτη 1987 και 2007-2012, προκειμένου να προφυλαχθούν από την ατμοσφαιρική ρύπανση και τις δυσμενείς καιρικές συνθήκες.
Casson, S., Brooke, D., Catalogue of the Acropolis Museum. Sculpture and Architectural Fragments, with a section upon the Terracottas, II, Cambridge, 1921, σελ. 76, αρ. κατ. 703
Praschniker, C., Parthenonstudien, Augsburg/Wien, 1928, σελ. 65-66, 75, 81-82, εικ. 47, 66, 134
Brommer, F., «Fragmente der Parthenonmetopen», Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts 75, 1960, σελ. 46, 62, 83, εικ. 9a-d, 10, αρ. κατ. 7, 10
Brommer, F., Die Metopen des Parthenon, Mainz, 1967, σελ. 68, αρ. κατ. NORD G
Simon, E., «Versuch einer Deutung der Südmetopen des Parthenon», Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts 90, 1975, σελ. 109
Ridgway, B.S., Fifth Century Styles in Greek Sculpture, Princeton, 1981, σελ. 16-26
Wesenberg, B., «Parthenongebälk und Südmetopen», Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts 98, 1983, σελ. 57-65
Boardman, J., Greek Sculpture. Τhe Classical Period. A Handbook, London, 1985, σελ. 103-104, εικ. 87
Berger, Ε., Der Parthenon in Basel. Dokumentation zu den Metopen, Mainz, 1986, σελ. 30
Mantis, A., «Neue Fragmente von Parthenon-Metopen», Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts 102, 1987, σελ. 181-184, εικ. 15, αρ. κατ. 11
Castriota, D., Myth, Ethos and Actuality. Official Art in fifth century BC Athens, Madison, 1992, σελ. 165-174, εικ. 16
Holtzmann, B., Pasquier, Al., Histoire de l'art antique: l' art grec, Manuels de l' Ecole du Louvre III, Paris, 1998, σελ. 179-180
Blundell, S., «Marriage and the maiden: narratives on the Parthenon», στο S. Blundell, M. Williamson (επιμ.), The sacred and the feminine in ancient Greece, London-New York, 1998, σελ. 55, 57-58
Rolley, Cl., La Sculpture Grecque. La periode classique, 2, Paris, 1999, σελ. 72-73, 86, εικ. 60
Schwab, K., «The Palladion and its multiple functions in the Parthenon north metopes», στο E.J. Clark, J. Gaunt (επιμ.), Essays in honour of Dietrich von Bothmer, Amsterdam, 2002, σελ. 293-6
Holtzmann, B., L’ Acropole d’Athènes. Monuments, cultes et histoire du sanctuaire d’Athèna Polias, Paris, 2003, σελ. 122-123
Barringer, J. M., Art, Myth, and Ritual in Classical Greece, Cambridge, 2008, σελ. 73-74, εικ. 53
Davison, C.C., Lundgreen, B., Waywell, G.B., Pheidias. The Sculptures and Ancient Sources, Bulletin of the Institute of Classical Studies Supplement 105, London, 2009, σελ. 577
Ellinghaus, C., Die Parthenonskulpturen. Der Bauschmuck eines öffentlichen Monumentes der demokratischen Gesellschaft Athens zur zeit des Perikles -Techniken in den bildenden Kunst zur Tradierung von Aussagen, Hamburg, 2011, σελ. 81-96, αρ. κατ. 78
Meyer, M., Athena, Göttin von Athen Kult und Mythos auf der Akropolis bis in klassische Zeit, Wien, 2017, σελ. 107-108
Hurwit, J.M., «Helios Rising: the Sun, the Moon, and the Sea in the Sculptures of the Parthenon», American Journal of Archaeology 121, 2017, σελ. 552
Michaelis, Α., Der Parthenon, Leipzig, 1870 und 1871, σελ. 36-38:31, 137-138, 141, πίν. IV
Χρησιμοποιούμε cookies για να βελτιώσουμε την εμπειρία σας στον ιστότοπό μας
Η χρήση των δεδομένων σας περιγράφεται στις ρυθμίσεις απορρήτου