It was found in the Theatre of Dionysos in 1870 or 1876. At the back, the biggest part of his hair has been restored.
It depicts a young man with idealised features, rich and unruly hair which falls on the shoulders, and a short beard. His head emerges out of a flower's calyx as the two acanthus leaves still preserved on his nape show. The flower as a symbol of eternity and rebirth indicates that the man had died by the time that his portrait was made.
Who the depicted person is remains unknown. Perhaps he was a philhellene ruler or the descendant of a royal family who had more of a spiritual than political connection to Athens. Some researchers identify him with Sauromates II, king of the Cimmerian Bosporus, others with Rhoemetalkes whereas there are scholars who think it is Herodes Atticus or the emperor Gallienus.
Μυλωνάς, Κ.Δ., «Νέα προσκτήματα του εν τω Βαρβακείου Μουσείου», Bulletin de Correspondance Hellénique 1, 1877, σελ. 349, αρ. κατ. 6 Sybel, L. von, Katalog der Sculpturen zu Athen, Marburg, 1881, σελ. 205, αρ. κατ. 2890 Lepsius, R., Griechische Marmorstudien, Berlin, 1890, σελ. 93, αρ. κατ. 249 Καββαδίας, Π., Γλυπτά του Εθνικού Μουσείου. Κατάλογος περιγραφικός, Αθήνα, 1890-1892, σελ. 265-266, αρ. κατ. 419 Rossbach, O., «Rhoimetalkes, König des Bosporos», Διεθνής Εφημερίς της Νομισματικής Αρχαιολογίας 4, 1901, σελ. 77, εικ. 4 Hekler, Α., Greek and Roman portraits, Cornell University, 1912, σελ. 324, εικ. 261 Graindor, P, «Tête de nègre du Musée de Berlin,», Bulletin de Correspondance Hellénique 39, 1915, σελ. 411 υποσημ. 3 Harrison, E.B., Portrait Sculpture, The Athenian Agora I, Princeton, 1953, σελ. 881, αρ. κατ. 9744 Jucker, H., Das Bildniss im Blaetterkelch, Bibliotheca Helvetica Romana 3, Olten, 1961, σελ. 108, 129, 211, εικ. 46, αρ. κατ. 1 Fittschen, K., «Bemerkungen zu den Porträts des 3 Jahrhunderts n. Chr.», Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts 84, 1969, σελ. 231 υποσημ. 89 Fittschen, K., «Zum Angeblichen Bildnis des Lucius Verus im Thermen-Museum», Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts 86, 1971, σελ. 244-249, εικ. 43, 47 Σταυρίδη, Α., «Ηρακλειώτισσα από τη ρωμαϊκή συλλογή του Εθνικού Μουσείου,», Αρχαιολογικά Ανάλεκτα εξ Αθηνών, 9, 1976, σελ. 107 υποσημ. 7, εικ. 11 Bergmann, M., Studien zum roemischen Portraet des 3. Jahrhunderts n. Chr., Bonn, 1977, σελ. 80-82, πίν. 24, αρ. κατ. 5 Meischner, J., «Privatporträts der Jahre 195 bis 220 n. Chr.», Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts 97, 1982, σελ. 407 Σταυρίδη, Α., Ρωμαϊκά πορτραίτα στο Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο της Αθήνας, Αθήνα, 1985, σελ. 84-85, εικ. 118-119 Smith, R.R., Hellenistic Royal Portraits, Oxford, 1988, σελ. 142-143, εικ. 73 Fittschen, K., «"Barbaren" Koepfe: Zur Imitation Alexanders d.Gr. in der mittleren Kaiserzeit», στο S. Walker, A. Cameron (επιμ.), The Greek Renaissance in the Roman Empire: Papers from the Tenth British Museum Classical Colloquium (Bulletin supplement 55), London, 1989, σελ. 109, εικ. 13-14 Ρωμιοπούλου, Κ., Ελληνορωμαϊκά γλυπτά του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου, Αθήνα, 1997, σελ. 104-105, αρ. κατ. 105 Fittschen, K., Prinzenbildnisse antoninischer Zeit, Mainz, 1999, σελ. 106 υποσημ. 498 Καλτσάς, Ν., Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο. Τα γλυπτά, Αθήνα, 2001, σελ. 362-363, εικ. 775, αρ. κατ. 775 Holtzmann, B., La Sculture Grecque, Paris, 2010, σελ. 362-363, αρ. κατ. 122 Schroeder, T., Im angesichte Roms. Κλασική παράδοση και νεωτερικά στοιχεία στην πλαστική της ρωμαϊκής Ελλάδας, Θεσσαλονίκη, 2012, σελ. 501 υποσημ. 35 Χιώτη, Ε., Αυτοκρατορικά και ιδιωτικά πορτρέτα της εποχής των Αντωνίνων στην Ελλάδα (διδακτορική διατριβή), Θεσσαλονίκη, 2012, σελ. 304-305, πίν. 91, αρ. κατ. 116 Παντερμαλής, Δ., Ελευθεράτου, Σ., Βλασσοπούλου, Χ., Μουσείο Ακρόπολης. Οδηγός, Αθήνα, 2016, σελ. 293, 298-299, εικ. 362