The figurine was found southeast of the Parthenon in 1888. A young man is riding a dolphin, holding on its dorsal fin with his left hand. The opposing movement of the boy and the cetacean renders naturalism and intensity on the depiction of their sea travel. The curvy lower surface of the dolphin would be fitted on the body of a bronze vessel, a lebes or krater or even the handle of an oinochoe.
The dolphin, the smartest and friendliest of sea mammals toward humans, held a special place in the life and art of Greek seafarers. The subject of a young man represented on a dolphin is beloved in ancient Greek art, as it is associated with myths of men rescued by dolphins during their adventures at sea. The famous poet and guitar player Arion was rescued by a dolphin when the sailors of the ship he embarked to go to Corinth through him overboard so they could steal his money. After his rescue he dedicated in Cape Tainarum a small, bronze statue of a dolphin carrying a man on its back. The myth of Taras, the first settler of Taranto, the Spartan colony in Southern Italy, is very similar. Taras, Poseidon's son, after being shipwrecked, was saved by a dolphin and the coins of his city depict him riding it.
Καββαδίας, Π., «Μήν Απρίλιος. Β΄. Ανασκαφαί και ευρήματα. Ανασκαφαί εν τη Ακροπόλει», Αρχαιολογικόν Δελτίον Δ΄ (1888), 1888, σελ. 54 De Ridder, A., Bronzes Trouvés sur l' Acropole d'Athènes, Paris, 1896, σελ. 278-280, εικ. 263, αρ.κατ. 755 Lamb, W., Greek and Roman Bronzes, London, 1929, σελ. 154 Μπακαλάκης, Γ., «Θερμαίος», Αρχαιολογική Εφημερίς, Μέρος Πρώτον, 1953-1954 (1955), σελ. 221, αρ.κατ. 1 Niemeyer, H.G., «Attische Bronzestatuetten der spätarchaischen und frühklassischen Zeit», Antike Plastik 3, 1964, σελ. 14, εικ. 32c-e Fuchs, W., Die Skulptur der Griechen, München, 1969, σελ. 341-342, εικ. 378 Karusu, S., «Τεχνουργοί Κρατήρων. Fragmente bronzener Volutenkratere», Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts. Athenische Abteilung 94, 1979, σελ. 81, εικ. 19.1 Delivorrias, A. (επιμ.), Greece and the Sea, De Nieuwe Kerk, Amsterdam, 29 October - 10 December 1987, Amsterdam, 1987, σελ. 184, αρ.κατ. 85 Αλεξανδρή, Ο., Σπαθάρη, E. (επιμ.), Ταξιδεύοντας με το πλοίο της Κερύνειας στο χρόνο και στο μύθο, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Ιούλιος-Σεπτέμβριος 1987, Αθήνα, 1987, σελ. 104, αρ.κατ. 121 Βοκοτοπούλου, Ι., Αργυρά και χάλκινα έργα τέχνης, Αθήνα, 1997, σελ. 256, αρ.κατ. 142 Stewart, A., «The Persian and Carthaginian Invasions of 480 B.C.E. and the Beginning of the Classical Style: Part 1, The Stratigraphy, Chronology, and Significance of the Acropolis Deposits», American Journal of Archaeology 112, 2008, σελ. 410 Γαρέζου, Μ.-Ξ., Λαγογιάννη, Μ. κ.ά. (επιμ.), Ναυτίλος. Ταξιδεύοντας την Ελλάδα, Centre for Fine Arts (Bozar), Βρυξέλλες 23.01.2014 - 27.04.2014, Αθήνα, 2014, σελ. 186, αρ.κατ. 47 Παντερμαλής, Δ., Ελευθεράτου, Σ., Βλασσοπούλου, Χ., Μουσείο Ακρόπολης. Οδηγός, Αθήνα, 2016, σελ. 180, 183, εικ. 218 Λαγογιάννη-Γεωργακαράκου, Μ. (επιμ.), Οδύσσειες, Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, 4 Οκτωβρίου 2016 - 24 Μαρτίου 2018, Αθήνα, 2016, σελ. 281, αρ.κατ. 25