It is the oldest dedicatory sculpture of a mythical creature on the Acropolis. The wings were found in 1882-1883 east of the Parthenon and the head and body were retrieved in 1883 in the southwest corner of the old Acropolis Museum. A large part of her legs is missing.
The Sphinx is seated on her hind legs staring straight ahead. Her large eyes are almond-shaped, her eyebrows arched and her lips form the characteristic smile of the period known as the “archaic smile”. Her wavy hair is gathered at the back with a band and spill freely over her back and shoulders. Her long wings are folded backwards and were initially decorated with painted details. During antiquity this Sphinx would have been set up on a tall column.
Μυλωνάς, Κ.Δ., «Ευρήματα της εν τη Ακροπόλει Ανασκαφής», Αρχαιολογική Εφημερίς 1883 (1884), σελ. 43-44, αρ.κατ. 24 Πολίτης, Ν.Γ., «Δύο σφίγγες εκ της Ακροπόλεως», Αρχαιολογική Εφημερίς 1883 (1884), σελ. 238-244, πίν. 12Β Winter, F., «Der Kalbträger und seine Kunstgeschichtliche Stellung», Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts. Athenische Abteilung 13, 1888, σελ. 121 Lechat, H., Au Musée de l’ Acropole d'Athenes, Paris, 1903, σελ. 384-387, εικ. 42 Lechat, H., La Sculpture attique avant Pheidias, Paris, 1904, σελ. 202 Dickins, G., Catalogue of the Acropolis Museum, Archaic Sculpture, I, Cambridge, 1912, σελ. 167-169, αρ.κατ. 630 Lücken, G. von, «Archaische griechische Vasenmalerei und Plastik», Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts. Athenische Abteilung 44, 1919, σελ. 78 Wrede, W., «Der Maskengott», Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts. Athenische Abteilung 53, 1928, σελ. 68 Langlotz, E., Schuchhardt, W., Schrader, H., Die archaischen Marmorbildwerke der Akropolis, Frankfurt am Main, 1939, σελ. 258-259, εικ. 165, αρ.κατ. 371 Μπρούσκαρη, Μ., Μουσείον Ακροπόλεως. Περιγραφικός κατάλογος, Αθήνα, 1974, σελ. 37, εικ. 48-49 Goldberg, Μ.Υ., Types and distribution of archaic Greek akroteria (διδακτορική διατριβή), 1977, σελ. 159, αρ.κατ. S 70 Walter-Karydi, E., Die äginetische Bildhauerschule. Werke und schriftliche Quellen,, Alt-Ägina II 2, Mainz am Rhein, 1987, σελ. 52, 54, 57, 60, 75, εικ. 52, αρ.κατ. 6 Holtzmann, B., «Une sphinge archaïque de Thasos», Bulletin de Correspondance Hellénique 115, 1991, σελ. 152 Payne, H., Young, G.R., Αρχαϊκή μαρμάρινη πλαστική από την Ακρόπολη. Φωτογραφικός Κατάλογος, Αθήνα, 1997, σελ. 89, εικ. 7, 8.1, 9.2, αρ.κατ. 7, 8.1, 9.2 Τριάντη, Ι., Το Μουσείο Ακροπόλεως, Ο Κύκλος των Μουσείων, Αθήνα, 1998, σελ. 207, 208-209, εικ. 217-218 Brinkmann, V., Die Polychromie der archaischen und frühklassischen Skulptur, München, 2003, σελ. 54, εικ. 67.1-3, αρ.κατ. 67 Recke, M., «Zwei parische Sphingen aus Kleinasien: Eine archaische Doppelweihung an Artemis Pergaia», στο I. Delemen κ.ά. (επιμ.), Euergetes. Festschrift für Prof. Dr. Haluk Abbasoğlu zum 65. Geburtstag
Festschrift für
Prof. Dr. Haluk Abbasoğlu
zum 65. Geburtstag, Antalya, 2008, σελ. 1065, αρ.κατ. 7 Δεσπίνης, Γ., Καλτσάς, Ν. (επιμ.), Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, Κατάλογος Γλυπτών Ι, ΙΙ, Αθήνα, 2014, σελ. 294-295 Barlou, V., Die archaische Bildhauerkunst von Paros. Untersuchungen zur stilistischen Entwicklung der anthropomorphen Rundplastik, Wiesbaden, 2014, σελ. 59, 123, 127-133, εικ. 107a, c, 108, 111a Παντερμαλής, Δ., Ελευθεράτου, Σ., Βλασσοπούλου, Χ., Μουσείο Ακρόπολης. Οδηγός, Αθήνα, 2016, σελ. 158, εικ. 172