The armed and threatening goddess seems ready to strike her opponent with the now-lost spear she once held in her upraised hand. With the other hand, she would have gripped a shield, from which only part of the handle is preserved. On her head she wears a helmet with a spectacular crest, the top of which is in the shape of a swan's head. She wears a long chiton above which falls another garment, perhaps a peplos, and a himation. A gilded aegis with incised scales and stylised snakes along its edge covers her chest and back.
On the base, where the figure stands, the inscription ΜΕΛΕΣΟ ΑΝΕΘΕΚΕΝ ΔΕΚΑΤΕΝ ΤΑΘΕΝΑΙΑΙ reveals that "Meleso dedicated it to Athena as a tithe". The statuette belongs to a series of bronze works inspired by the sculptures of the east pediment of the "Old Temple" of Athena Polias as well as the goddess' depictions on Panathenaic amphorae.
Wolters, P., «Miszellen: Funde und Literatur», Mitteilungen des Deutschen Archäologischen Instituts. Athenische Abteilung 12, 1887, σελ. 142 Studniczka, F., «Αγαλμάτια Αθηνάς εκ της των Αθηνών Ακροπόλεως», Αρχαιολογική Εφημερίς 1887, σελ. 142-147, εικ. 5, 7 Collignon, Μ., Histoire de la Sculpture grecque I, Paris, 1892, σελ. 352, εικ. 177 De Ridder, A., Bronzes Trouvés sur l' Acropole d'Athènes, Paris, 1896, σελ. 312-314, εικ. 302, αρ. κατ. 796 Kalkmann, A., «Zur Tracht archaischer Gewandfiguren», Jahrbuch des Deutschen Archäologischen Instituts 11, 1896, σελ. 43-45, εικ. 18 Lolling, H, Κατάλογος του εν Αθήναις Επιγραφικού Μουσείου, Αθήνα, 1899, σελ. 9-10, αρ. κατ. XXVIII Καββαδίας, Π., Wolters, P. κ.ά., Μνημεία της Ελλάδος: Γλυπτά εκ του Μουσείου της Ακροπόλεως, 1, Αθήνα, 1906, σελ. 33-34, εικ. 8, 10.1 D’Ooge, M.L., The Acropolis of Athens, New York, 1908, σελ. 104-105, εικ. 43 Papaspiridi, S., Guide Du Musée National, Marbres Bronzes Et Vases, 1927, σελ. 203-204, εικ. 39, αρ. κατ. 6447 Αρβανιτόπουλους, Α.Σ., Επιγραφική, Αθήνα, 1937, σελ. 95, εικ. 66 Κωνσταντίνου, I., Ρυθμός κινήσεων και λοξαί στάσεις στην αρχαία ελληνική πλαστική, Αθήνα, 1957, σελ. 20, εικ. 6.1 Niemeyer, H.G., Promachos: Untersuchungen zur Darstellung der bewaffneten Athena in archaischer Zeit, Waldsassen, 1960, σελ. 30 υποσημ. 70, εικ. 13, πίν. 4 Niemeyer, H.G., «Attische Bronzestatuetten der spätarchaischen und frühklassischen Zeit», Antike Plastik 3, 1964, σελ. 21-22, εικ. 11, 34a Harrison, E.B., Archaic and Archaistic Sculpture, The Athenian Agora XI, Princeton, 1965, σελ. 74 Fuchs, W., Die Skulptur der Griechen, München, 1969, σελ. 177, εικ. 181 Simon, E., Die Gotter der Griechen, München, 1969, σελ. 189, εικ. 172 Herdejurgen, H., «Bronzestattuette der Athene», Antike Kunst 12, 1969, σελ. 106, 109, εικ. 47 Jost, M., «Statuettes de bronze archaiques provenant de Lykosoura», Bulletin de Correspondance Hellénique 99, 1975, σελ. 348 Tölle-Kasteinbein, R., Frühklassische Peplosfiguren, Mainz, 1980, σελ. 70 και υποσημ. 125 Mallwitz, A., Bericht über die Ausgrabungen in Olympia 1966-1976, Olympia-Bericht X, Berlin, 1981, σελ. 157 Inscriptiones Graecae Ι3 , αρ. κατ. 540 LIMC II, Athena, σελ. 972, εικ. 720, αρ. κατ. 146 Χωρέμη-Σπετσιέρη, Α., «Χάλκινο κεφαλάκι αθλητή από την Ακρόπολη», Αρχαιολογικά Ανάλεκτα εξ Αθηνών 18, 1985, σελ. 176 Walter-Karydi, E., Die äginetische Bildhauerschule. Werke und schriftliche Quellen,, Alt-Ägina II 2, Mainz am Rhein, 1987, σελ. 16, 136, εικ. 11-12 Delivorrias, A. (επιμ.), Greece and the Sea, De Nieuwe Kerk, Amsterdam, 29 October - 10 December 1987, Amsterdam, 1987, σελ. 196, αρ. κατ. 96 Mattusch, C.C., Greek Bronze Statuary: From the Beginnings Through the Fifth Century BC, New York, 1988, σελ. 169, εικ. 7.5 Rolley, Cl., La sculpture grecque. Des origines au milieu du Ve siècle, La sculpture grecque 1, Paris, 1994, σελ. 288-289 Osborne, M.J., Byrne, S.J., A Lexicon of Greek Personal Names II: Attica, Oxford, 1994, σελ. Μελεσώ Βοκοτοπούλου, Ι., Αργυρά και χάλκινα έργα τέχνης, Αθήνα, 1997, σελ. 239-240 Hurwit, J.M., The Athenian Acropolis, History, Mythology and archaeology from Neolithic Era to the Present, Cambridge, 1999, σελ. 23-24, εικ. 22 Butz, P.A., «Early publications of bronze inscriptions from the Akropolis», στο C.C. Mattusch, A. Brauer, S.E. Knudsen (επιμ.), From the Parts to the Whole: Acta of the 13th International Bronze Congress, Journal of Roman Archaeology Suppl. 39 vol. 1, Portsmouth, 2000, σελ. 153-154, εικ. 2 Dillon, M., Girls and women in Classical Greek Religion, London/New York, 2002, σελ. 16-17, εικ. 12 Βλασσοπούλου, Χ., Αττικοί ανάγλυφοι πίνακες της Αρχαϊκής εποχής, Αθήνα, 2003, σελ. 47 Holtzmann, B., L’ Acropole d’Athènes. Monuments, cultes et histoire du sanctuaire d’Athèna Polias, Paris, 2003, σελ. 96-97, εικ. 78 Stewart, A., «The Persian and Carthaginian Invasions of 480 B.C.E. and the Beginning of the Classical Style: Part 1, The Stratigraphy, Chronology, and Significance of the Acropolis Deposits», American Journal of Archaeology 112, 2008, σελ. 388, 410 Παντερμαλής, Δ., Ελευθεράτου, Σ., Βλασσοπούλου, Χ., Μουσείο Ακρόπολης. Οδηγός, Αθήνα, 2016, σελ. 180, 183, εικ. 219 Adornato, G., «Kritios and Nesiotes as Revolutionary Artists? Ancient and Archaeological Perspectives on the So-Called Severe Style Period», American Journal of Archaeology 123, 2019, σελ. 564 υποσημ.40, 580, εικ. 8 Makres, A., Scafuro, A., «The Archaic Inscribed Bronzes on the Acropolis of Athens», στο O. Palagia, E.P. Sioumpara (επιμ.), From Hippias to Kallias. Greek Art in Athens and Beyond 527-449 B.C., Athens, 2019, σελ. 69, 71, εικ. 5, αρ. κατ. 16